Мастер струковне студије у оквиру студијског програма Физиотерапија представљају високо стручну едукацију медицинског кадра са акцентом на струковном теоријском и практично примењивом знању.
Модерно конципиран наставни план и програм, високо професионални и реномирани наставни кадар, са огромним клиничким искуством, као и реномиране наставне базе, гарантују оптималну едукацију високог струковног медицинског кадра на нивоу мастер струковних студија. Садржај студијског програма покрива сва подручја битна за образовање и рад будућег струковног мастер физиотерапеута у области хабилитације и рехабилитације. Програм је усклађен и у извесној мери унапређен у односу на сличне студијске програме у околним земљама и Европи. Методе извођења наставе су осавремењене видео презентацијама, демонстрацијама и потпуним увежбавањем потребних вештина, дискусионим групама, јавним часовима, елементима истраживачке методологије у хабилитацији и рехабилитацији, радом на рачунарима, информатиком и статистиком, менторским праћењем сваког студента и на крају израдом завршног мастер рада. Суштина овог студијског програма је теоријска и практична едукација за струковне мастер физиотерапеуте који треба да усвоје вештине које се примењују у савременим концептима рехабилитације болесника у различитим областима медицине и код различитих обољења у неурологији, ортопедији, хирургији, интерној медицини, спортској медицини и др., да овладају руковањем модерним електронским апаратима за примену одговарајућих рехабилитацијских процедура, и да усвоје најсавременије хабилитационе и рехабилитационе методе и технике. Програм је дефинисан у складу са следећим принципима, дефинисаним Законом о високом образовању Републике Србије, као и Болоњском декларацијом:
- Мастер струковне студије трају две године (четири семестра).
- Настава из једног предмета се изводи у току једног семестра.
Студијски програм има укупно 16 предмета, а од тог броја студент полаже 14, уз завршавање 240 сати клиничке стручне праксе и одбрану завршног рада.
- На првој години студија студент има седам наставних предмета и стручну праксу.
- На другој години студија студент има пет наставних предмета (три обавезна предмета и два изборна предмета), стручну праксу, предмет завршног мастер рада (ПИР) и мастер рад.
- Студент је оптерећен активном наставом до 24 часa, током једне радне недеље.
- Примењен је европски систем преноса бодова (кредита) - ЕСПБ.
- Струковне мастер студије имају укупно 120 ЕСПБ.
- Укупан број ЕСПБ, за сваки предмет, студент остварује на основу степена извршавања предиспитних и испитних обавеза.
- Оцењивање студената се изводи оценама од 5 до 10, односно на основу европске скале, која је истоветна за све земље Европе, које припадају „Европском образовном простору”.
- Сви предмети, предвиђени наставним планом и програмом, подељени су на обавезне (12) и изборне (4). Са листе изборних предмета, студент се опредељује за укупно два изборна предмета у току студирања.
Обезбеђено је континуирано праћење и анализа успешности студирања, на основу којих се доносе мере за побољшање процеса образовања и успешности студирања.
Студијски програм мастер струковних студија Физиотерапија има јасно дефинисану сврху и улогу у образовном систему јер омогућава образовање високопрофесионалног кадра са широким спектром знања и вештина у области рехабилитације. Студијски програм мастер струковних студија Физиотерапија има јасно дефинисану сврху и улогу и у здравству и одговара нараслим потребама за ефикасном и правовременом хабилитацијом и/или рехабилитацијом, које подразумевају: бригу о деци са ризиком у психомоторном развоју, све већем броју пацијената са повредама и последицама обољења централног и периферног нервног система, као и о старим лицима чији број и обим њихова функционалне онеспособљености расте у нашем друштву, Оптимална теоријска и практична обука физиотерапеутског кадра на мастер струковном нивоу представља императив у процесу имплементације савремених и актуелних научних и стручних сазнања у хабилитационе и рехабилитационе праксе данашњице.
Савремени струковни мастер физиотерапеут, поред обавезног теоријског знања, у потпуности влада струковним вештинама, оптималним и ефикасним кинезитерапијским и физикалнотерапијским процедурама, савременим мотодама и техникама хабилитације и рехабилитације болесних, повређених и лица са различитим облицима онеспособљености и других клијената којима је потребна додатна здравствена брига, заштита и функционално оспособљавање.
Процес струковне едукације у Високој медицинској школи струковних студија "Милутин Миланковић", уз сталне иновације наставних планова и програма и увођење нових знања и вештина, подразумева и негујућ однос према развијању хуманих и етичких принципа рада у здравственој струци, у складу са свим прихваћеним међународним етичким кодексима.
Сврха студијског програма је:
- Подизање нивоа стручних компетенција струковних мастер физиотерапеута: високо образовани струковни мастер физиотерапеут мора, по завршетку мастер струковних студија, бити оспособљен за реалан, свакодневни практичан рад са пацијентима у процесу хабилитације и рехабилитације, тј. да у потпуности влада струковним вештинама, оптималним и ефикасним процедурама, методама и техникама хабилитације и рехабилитације. Та знања и вештине ће струковном мастер физиотерапеуту омогућити рад на пословима превенције и рехабилитације оболеле деце, одраслих и старих људи у здравству, а поред тога и рад у спортским клубовима, фитнес центрима, бањским лечилиштима, итд.
- Усклађивање образовања са реалним потребама друштва и система здравствене заштите. Струковни мастер физиотерапеути својим професионалним радом допринеће развоју система здравствене заштите у Републици Србији.
- Усклађивање образовања физиотерапеута Републике Србије са образовањем физиотерапеута у Европи и омогућавање трансфера стечених кредита.
- Увођење система квалитета у образовању у оквирима међународних стандарда. Високо образовани струковни мастер физиотерапеут мора да усвоји и основна знања и вештине потребне за организацију рада и руковођење у појединим секторима у оквиру рехабилитационих центара и других здравствених институција.
- Процес струковне едукације у Високој медицинској школи струковних студија "Милутин Миланковић", уз сталне иновације наставних планова и програма и увођење нових знања и вештина, подразумева и негујућ однос према развијању хуманих и етичких принципа рада у здравственој струци, у складу са свим прихваћеним међународним етичким кодексима.
Циљеви студијског програма мастер струковних студија Физиотерапија су:
- Да струковним мастер физиотерапеутима пружи максимум савременог теоријског знања из медицине и тангентних подручја, неопходног за ефикасан рад у хабилитацији и рехабилитацији пацијената и других клијената који траже додатну здравствену бригу, заштиту и функционално оспособљавање.
- Да струковним мастер физиотерапеутима пружи могућност оптималног савладавања и реалног увежбавања вештина, односно процедура, метода и техника, неопходних за процесе хабилитације и рехабилитације различитих популација пацијената и клијената.
- Да струковним мастер физиотерапеутима у склопу најсавременије едукације и менторског рада, пружи елементе контроле, праћења и истраживања у процесу ране детекције, функционалне дијагностике, хабилитације и рехабилитације различитих популација болесника и клијената, који би на бази савремене информатичке и статистичке анализе били основ за даље унапређење процеса ране детекције, правовремене дијагностике, хабилитације и рехабилитације и побољшања едукације струковних мастер физиотерапеута.
- Да струковним мастер физиотерапеутима, поред савременог теоријског знања и увежбавања и усвајања практичних вештина у процесима хабилитације и рехабилитације, пружи и довољно општег и допунског образовања кроз изборне предмете и едукативне курсеве и семинаре.
- Да кроз цео процес едукације струковних мастер физиотерапеута провејава дух хуманости, посвећености и етичности, тако неопходан за квалитетан рад здравствених радника и сарадника.
Компетенције свршених студената студијског програма мастер струковних студија Физиотерапија
Студијски програм мастер струковних студија Физиотерапија дизајниран је да оспособи свршене студенте да:
- примењују напредна теоријска и практична стручна знања из области кинезитерапије и физикалне терапије самостално или у тиму,
- критички размишљају и решавају сложене проблеме, користећи сву потребну опрему (кинезиотејп траке, уређаје за ултразвучну, електро, магнетну и ласерску терапију, апарат за транскутану електричну нервну стимулацију итд.), а уз поштовање етичких стандарда професије и закона,
- оспособљавају пацијенте да користе помагала,
- успешно комуницирају са пацијентима и мотивишу их за активно учешће у процесу рехабилитације, али и да комуницирају и са породицама пацијената и члановима медицинског тима,
- организују, контролишу и обучавају друге за рад,
- планирају и спроводе истраживања у области рехабилитације, обрађују податке уз помоћ одговарајућих статистичких процедура и објављују налазе истраживања широј стручној јавности,
- воде здравствену документацију и евалуирају процес рехабилитације,
- прате и усвајају новине у овој области, радећи стално на свом усавршавању и унапређивању праксе.
Исходи учења подразумевају између осталог, познавање човековог тела и његове моторике, познавање и коришћење дијагностичих поступака и инструмената, извођење савремених физиотерапеутских рехабилитационих процедура и вежби, коришћење савремених уређаја за рехабилитацију, коришћење информационих технологија и роботике у рехабилитацији итд.
Струковни мастер физиотерапеути бивају оспособљени за рад на превенцији, лечењу и рехабилитацији у здравственим установама свих типова, бањским лечилиштима, спортским клубовима, као и у приватној пракси. Од студената који заврше овај програм очекујемо и да повећају стручну и стваралачку ефикасност, као и да наставе да се перманентно стручно усавршавају.
Структура студијског програма
Редни број |
Шифра |
Назив |
Сем. |
Активна настава |
Ост. |
ЕСПБ |
Обавезни/ О/И |
Тип предмета |
||||
П |
В |
ДОН |
СИР/ПИР |
|||||||||
ПРВА ГОДИНА |
||||||||||||
1. |
МСС001 |
Хомеостатски системи |
I |
30 |
30 |
0 |
0 |
60 |
4 |
О |
Стручно-апликативни |
|
2. |
МСС003 |
Вештине комуникације у здравственом тиму |
I |
45 |
45 |
0 |
0 |
105 |
7 |
О |
Академско-општеобразовни |
|
3. |
МСС007 |
Квалитет живота у вези са здрављем |
I |
45 |
45 |
0 |
0 |
105 |
7 |
О |
Академско-општеобразовни |
|
4. |
МСС014 |
Моторичко учење и моторичко понашање |
I |
60 |
60 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
5. |
МСС005 |
Поремећаји хомеостазе |
II |
30 |
30 |
0 |
0 |
60 |
4 |
О |
Стручно-апликативни |
|
6. |
МСС015 |
Процена у рехабилитацији |
II |
60 |
60 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
7. |
МСС013 |
Физикална медицина у спорту |
II |
60 |
60 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
8. |
МСФ004 |
Стручна пракса 1 |
II |
0 |
0 |
0 |
0 |
120 |
8 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
Укупно часова (предавања+вежбе, ДОН, остали часови) и ЕСПБ на години |
330 |
330 |
0 |
900 |
60 |
|
|
|||||
Укупно часова активне наставе на години |
630 |
900 |
60 |
|
|
|||||||
ДРУГА ГОДИНА (ЗАВРШНА ГОДИНА) |
||||||||||||
9. |
МСС027 |
Квалитативнa и квантитативнa истраживања у рехабилитацији |
III |
30 |
30 |
0 |
0 |
60 |
4 |
О |
Стручно-апликативни |
|
10. |
МСС026 |
Окупациона терапија |
III |
75 |
75 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
11. |
МСС028 |
Реахабилитација заснована на доказима |
III |
45 |
45 |
0 |
0 |
90 |
6 |
О |
Стручно-апликативни |
|
12. |
МСФ008 |
Стручна пракса 2 |
III |
0 |
0 |
0 |
0 |
120 |
8 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
13. |
МСС006 |
Изборни блок 1: Превенција и унапређење менталног здравља |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
13. |
МСС020 |
Изборни блок 1: Психомоторни развој детета и стимулација развоја |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
14. |
МСС021 |
Изборни блок 2: Психологија интерперсоналних односа |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
14. |
МСС022 |
Изборни блок 2: Рационална фармакотерапија |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
15. |
МСФ023 |
Предмет мастер завршног рада (ПИР) |
IV |
0 |
0 |
0 |
180 |
0 |
12 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
16. |
МСФ024 |
Мастер рад |
IV |
0 |
0 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
Укупно часова (предавања+вежбе, ДОН, СИР/ПИР, остали часови) и ЕСПБ на години |
210 |
210 |
180 |
720 |
60 |
|
|
|||||
Укупно часова активне наставе на години |
600 |
720 |
60 |
|
|
|||||||
Укупно часова активне наставе, остали часови и бодова за све године студија |
1230 |
1620 |
120 |
|
|
Књига предмета | Књига наставника | |